Katerina Duda: Hvala a sad više ništa

16.12.2017. - 09.01.2018.

Izložba Katerine Dude u Galeriji Forum odnosi se neposredno na mjesto i trenutak u kojemu se odvija. Točnije, na Teslinu ulicu u kojoj se Galerija nalazi, no kroz nju i na širi okoliš centra Zagreba te na sinkrona adventska događanja sa svim onim prigodnim uličnim transformacijama: s obilnim dekorativnim aranžmanima, s kućicama i štandovima s hranom i pićem, s pojačanim pješačkim i potrošačkim gradskim prometom... Izložba pomno prati akceleraciju i bujanje spomenutih sadržaja i pojava te se i sama dopunjuje tijekom svog trajanja. Aktivno se pritom suodnosi i prema svojem smještaju u užem smislu, tj. prema samoj Galeriji. I to ne samo koristeći njezine posebnosti, prije svega otvorenost i vizualnu komunikaciju s ulicom zahvaljujući transparentnosti velike staklene stijene. Naime, budući da je izložbi prethodio višegodišnji sustavni rad na proučavanju ritma grada, odnosno promjena sadržaja upravo Tesline i bliske Masarykove ulice, Katerina se referira i na prvu izložbu novog programa Galerije Forum koji je startao u ožujku 2013. godine. Riječ je o Vodiču kroz Galeriju  Božene Končić Badurine koja je, uz ostalo, također opservirala i uključivala sadržaje neposrednog okoliša: susjedne trgovine, zanatske radnje, zaposlenike i stanovnike... Sada, nakon gotovo pet godina, Katerina konstatira razlike te navodi konkretne promjene koje su se u ulici dogodile:  'Umjesto Babella, dućana s torbama, sada je ovdje Take Away, restoran brze hrane. Pizza Duck od naziva je zadržao samo ono Duck. Više ne služi pizzu i nećemo vidjeti da u lokal ulaze različiti slojevi društva kao što to čujemo u Vodiču kroz galeriju. Crna ploča za odvjetnički ured Pocrnić i frizerski salon Kosa još stoji, a postolar s 15c u međuvremenu je zatvorio. Preko puta galerije nema niti dućana s odjećom Liu jo, koji se vidi na fotografijama dokumentacije izložbe. Na tom se mjestu jedno vrijeme nalazio Lancel, a sada je Pinko, talijanski brend odjeće.' /.../ 'Zabilježila sam kako je od tada sadržaj Masarykove i Tesline promijenjen za 46%. Činilo mi se da ove ulice u Zagrebu prolaze najviše izmjena. Danas, krajem 2017. godine, nepunih pet godina nakon Boženinog rada i tri nakon mojih mjerenja, u Teslinoj ulici bilježimo još sedamnaest izmijenjenih lokala, četiri nove terase i 18 stupića.'
Polireferentnost i gustoća suodnosa obogaćena je i drugom komponentom izložbe, onom koja problematizira život drugog markantnog hrvatskog grada, Dubrovnika. O tome autorica kaže: 'Izložiti prizore iz Dubrovnika za vrijeme adventa u Zagrebu već se samo po sebi činilo simbolično. Jedna distopija koja upozorava na drugu. - Možda je Dubrovnik došao do točke dekadencije u kojoj više nema povratka - u Dubrovniku su ponovili više puta. Možda je taj grad-slučaj upozorenje općem ludilu zagrebačkog adventa.' 
Slučaj je htio da se relacija s Dubrovnikom također poveže s izložbom B.K. Badurine, na koju se Katerina eksplicite poziva. Naime, Boženinom zagrebačkom nastupu u Forumu prethodila je istoimena izložba upravo u Dubrovniku, u tamošnjoj Umjetničkoj galeriji, 2012. godine, i to u istom kustoskom aranžmanu.
Osim što sama po sebi, objedinjujući umjetnost i društvene nauke (autorica je uz umjetnički završila i studij sociologije), intenzivno promišlja i naglašeno aktivno komunicira s okolišem i aktualnim trenutkom, izložba Katerine Dude na najmarkantniji mogući način utjelovljuje i sažima programski koncept Galerije Forum u proteklih pet godina - težnju promocije umjetnosti žive autorefleksije te sinkrono, refleksije prostor/vremena kojemu pripada. Štoviše, kao posljednja u dugom nizu, sasvim neplanirano, izložba  paradigmatski zaokružuje i neopozivo zaključuje ovu galerijsku programsku epizodu. 
Hvala, a sad više ništa!
A.M.

Katerina Duda (1989.) diplomirala je studij novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti i sociologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. U radovima polazi od tema grada i gradskog prostora, kroz site specific pristup, kombinirajući medije videa, fotografije, intervencije i akcije u javnom prostoru te društvenu praksu. Izlagala je na samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inozemstvu: 
Korak za Koteks (Galerija VN, 2017.); East is the West of the West (Mediterranea 18, Tirana, 2017.); Ako možemo dobiti malo žamora (Slika od zvuka, 2016.); Otvoreni studio (G-MK, 2016.); Herojska iscrpljenost (Galerija Nova, 2016.) Zicni se! (Ars publicae, 2015.); Zagreb: turisti trgovine, terase, trgovi (Urbanfestival 13, BLOK, 2015.). Autorica je dokumentarnog filma Rezidba (ŠDF Restart, 2015.).
Članica je Slobodne domene Zadruge za otvoreni kod i dizajn. 
Živi i radi u Zagrebu.