ANTO MAGZAN "KROZ UŠICU IGLE" izložba fotografija
06.05.2015. - 25.05.2015.
Oteto mraku darovano svjetlosti
Medij kojim se Magzan bavi kako profesionalno tako i vođen strašću odraz je njegovih odrednica naspram života, bolje rečeno preslik je ritma njegovih životnih mijena.
Kao autodidakt, on je u formativnim godinama od strane života otet iz jedne životne sredine, te je jednostavno katapultiran u novo, nepoznato okružje jezika koji razumije, ali sredine koju ne poznaje.
Biti napola stranac u gradu koji istovremeno može biti i ljubavnik i ubojica nadahnjujuće je samo za odabrane, samo za one koji to stanje kreativnog limba mogu kanalizirati u neki oblik traga u prostoru i vremenu.
Magzan u svojim radovima iz strasti koji nastaju u pauzama reporterskih fotografskih narudžbi, radi upravo to otima mrak svjetlosti i svjetlost mraku. Strpljivo i prepušten struji sudbine on dočekuje motive i trenutke u kojima svoje stanje i ritam bitka može sažeti u fotografiju kojom otvara nove dimenzije u svijesti onoga koji gleda.
Objektiv i bilježenje motiva samo su produženje njegova ubadajućeg oka i znatiželje kojom istražuje mogućnosti ostavljanja traga u vremenu kako bi se sam lakše snašao i postavio naspram istoga.
Tako određen, poput stranca koji dolazi u donekle mu poznat kraj, Magzan kroz fotografije naknadno doživljava iskustva i osobe koje je ili propustio ili nije nikada prije doživio, te radi toga u njima traži i pronalazi samu srž.
On tako kroz fotografiju omogućuje sebi ono nužno kako bi što uspješnije preživio u novoj sredini, kako bi u kratkom roku što dublje i intezivnije prodro u motive pred objektivom.
Portret Vladimira Dodiga Trokuta kao jednoga od zagrebačkih pitoresknih likova, urbanog šamana i korifeja trivijalne mistike, Magzan jednostavno otima crnilu i izvlači u svjetlost gdje sama forma poprima značenje dovoljne izražajnosti da i neupućenom bude jasno da tu nečega ima.
Ugođaj koji na njegovim radovima ostaje zabilježen onaj je isti koji i on nosi u sebi i predstavlja posebnu vrstu gladi za zgusnutim dokumentiranjem stvarnosti ne bi li se u što kraćem roku, što intezivnije uhvatilo i osjetilo što više. Reportersko iskustvo kojim vješto barata nadogradnja je na njegovo umjetničko oko koje, iako sirovo i grubo, lako pronalazi i u popularnim motivima novu priču.
Svjetlost koja olovkom pixela ostavlja traga na fotografiji, ili crnina i mrak koji nadograđuje motiv, toliko su pojednostavljeni da i ljudsko lice postaje apstraktan trag svjetlosti koji tek u odjecima oka dobiva značenje.
Magzan tako u nekim svojim radovima prolazi čitav svoj spoznajni put od izgubljenog u prijevodu do pronađenog u značenju i gledatelju nudi identičnu putanju doživljaja koja kroz izuzetno zanatsko baratanje tehnikom lako pronalazi svoj put - put prihvaćanja.
Jer prihvaćanje je u načelu ono za čime mi, bili fotografi, stolari ili intelektualci, neprestano žudimo.