OTVORENJE IZLOŽBE FOTOGRAFIJA: "SMR. POČETAK KRAJA ILI KRAJ POČETKA"
30.10.2015. - 13.11.2015.
Smrt, kao oblik prijelaza, fenomen je kojim su fascinirane sve velike
svjetske civilizacije. Na njemu su stvarale svoje religijske i eshatološke
sustave, konstruiravši tim putem alate i mehanizme pomoću kojih se
unosio red u kaos. Na ljudskoj razini, smrt predstavlja kraj – izazov
kroz koji se odnosi, naspram onoga koji je otišao, radikalno mijenjaju
i time nepovratno djeluju na okruženje u kojem se smrt manifestirala.
U stvaranju umjetničkog djela, koncept smrti kao metafore, i istovre-
meno nadahnuća stvaranja, upravo je obrnut nego li u civilizacijskom
i ljudskom kontekstu. Smrt ovdje stvara i predstavlja završetak nekog
idejnog procesa. Upravo ta mnogoznačnost i moć kojom nas izbacuje
iz kolotečine života, dovele su smrt u fokus naših interesa od najranijeg
djetinjstva, kada počinjemo bilježiti svoja prva sjećanja. Neizbježan
susret s njom znatno je olakšan ukoliko postoji kontinuitet susreta
tijekom godina te ukoliko se u okruženju smrt smatra sastavnim dijelom
življenja. Izostanak tih susreta i iskustava smrti dovodi do snažnih psiholoških pomaka u svijesti, koji
mogu znatno promijeniti osobnost. Radi te snage da djeluje na promjenu osobnosti, smrt je ujedno
i jedno od najjačih sredstava za psihološku manipulaciju tj. oblikovanje svijesti po obrascima, koje
najčešće postavljaju prosvijećene elite i time potvrđuju svoju poziciju moći i kontrole. Estetizacija
samog pojma kroz standardiziranu simboliku koja, radi gore navedenog, ostavlja snažan dojam, a
kroz osobni doživljaj umjetnika postaje i umjetnički proizvod, tema je ove prigodne izložbe izvorno
začete u sklopu 7. Zagrebi!festivala koje je teme bila smrt. Izloženi su radovi sukus fotografija pristig-
lih na javni poziv te predstavljaju osobna viđenja smrti autora u našem religijsko duhovnom okruženju.
Emil Matešić
Platon je u “Apologiji Sokrata” dao do znanja da je
svaki strah od smrti umišljeno znanje...; tako je i naše
sudište o ispravnosti tumačenja smrti možebitno po-
grešno ili vrlo nezahvalno.
Fotografski transfer pojma smrti u vizualnu prezent-
aciju, predstavljanja novog početka ili kraja života, u
jednakoj mjeri detektira slutnje i fragmentira činjenice;
daje jednaku šansu za sve poglede i tumačenja, kao
što je i sama smrt jednaka šansa za sve koji su imali
priliku ući u ovozemaljski život. Tako kroz ovaj nat-
ječaj i izložbu radova jednaku šansu imaju oni koji iz ovozemaljske perspektive dokumentiraju ili
reporterski ilustriraju obilježja smrti, kao i oni koji naslućuju i mapiraju onostrane tvarne ili eterične
konstrukte, realizirane slobodnim tehnikama fotografskog izričaja.
Fotografski kako “realni” tako i “irealni” pristup tumačenja smrti suštinski je isti, uvijek zahvaća
liniju razdvajanja ili sjedinjenja ovisno iz koje perspektive gledamo, ali izvedbeno je različit, kao što
je i različita izvedba našega života, kvaliteta i narav kojom živimo.
Stoga pitanja o smrti uvijek nas usmjeravaju na život ili pobuđuju životnost u nama.
Mario Periša
Nakladnik
Sveučilište Sjever
Trg dr. Žarka Dolinara 1, 48000 Koprivnica
Galerija KIC
Trg Petra Preradovića, 10000 Zagreb
Izvršni producent
Mario Periša i Emil Matešić
Postav izložbe
Mario Periša i Emil Matešić
Predgovor
Mario Periša i Emil Matešić
Dizajn
Brigita Krog
Provedba
Medijske mape d.o.o.
Mediapitch.net
Žiri
Emil Matešić – povjesničar umjetnosti, Siniša Hančić – predsjednik Zbora fotoreportera Hrvatske, Saša
Kralj – slobodni fotograf, Robert Geček – predavač na Sveučilištu Sjever, Mario Periša – viši predavač na
Sveučilištu Sjever
Autori
Goran Boričić, Marta Konjačić, Slaven Janđel, Petra Ivančan, Iva Lulić, Andrea Topić, Sonja Grubešić,
Lorena Šipek, Tena Križanec, Ana Šesto, Paula Garmaz, Dalibor Talajić, Dalibor Slavenski, Luka Krušec,
Brigita Krog