4. dan ARTERIE utorak - ODSANJANI / SAMOGLASNICI / UBOJICE: FILM O RIMBAUDU

11.12.2018. u 19:00 h utorak

11.12. UTORAK

19 H

ODSANJANI

Ruth Beckermann • Austrija • 2016 • 89' • DCP

originalni naslov: Die Geträumten • režija: Ruth Beckermann • scenarij: Ingeborg Bachmann i Paul Celan (pisma), Ina Hartwig i Ruth Beckermann (adaptacija) • fotografija: Johannes Hammel • nagrade i festivali: Berlinale 2016; Cinéma du Réel 2016 – nagrada SCAM, posebno priznanje žirija; Diagonale 2016 – Grand Prix za najbolji film • uloge: Laurence Rupp i Anja Plaschg • žanr: dokumentarni

Cerebralan komorni komad nastao je iz ljubavne korespondencije između pjesnika Paula Celana, čiji su roditelji poginuli u nacističkom koncentracijskom logoru i književnice Ingeborg Bachmann, čiji je otac bio član Nacističke stranke. Upoznali su se 1948. godine u Beču. Ona je imala 22, a on 27 godina. Nakon kratke romanse putevi im se razilaze, no ostaju neraskidivo povezani cijeli život razmjenjujući više od 200 pisama. On je njoj pisao da nije pri sebi, već u književnosti. Ona ga je molila da zajedno pronađu riječi. Dramatična epistolarna razmjena između najvećih pjesnika poslijeratne Europe čini okosnicu ovog meandrirajućeg filma koji je teško žanrovski odrediti – je li u pitanju filmska poema, nacrt za radijsku dramu ili psihološki ljubavni eksperiment? Dvoje mladih glumaca (Laurence Rupp i Anja Plaschg) nalaze se u studiju za snimanje kako bi čitali njihova pisma. Burni emotivni doživljaji bliskosti i otuđenja, oduševljenja i straha zatravljuju ih – između čitanja nemušto čavrljaju, svađaju se, puše, raspravljaju o svojim tetovažama i omiljenim bendovima. Možda utvare Celana i Bachmann utječu na njihov vlastiti odnos? Njihova intrigantna razmjena postaje kontrolirani ali odsanjani nesretni dijalog koji pokušava dočarati dužinu i ritam tišina koje su postojale između svakog pisma.

21.30 H

SAMOGLASNICI

Nikola Đurić • Jugoslavija • 1973  • 13' • DCP

režija, scenarij i fotografija: Nikola Đurić • produkcija: Akademski Kino Klub  • žanr: eksperimentalni

U strukturalno koncipiranim Samoglasnicima, Đurić je inspiriran istoimenim sonetom  Arthura Rimbauda (Voyelles), u kojem francuski pjesnik, težeći učinku sinestezije, svakom samoglasniku pripisuje određenu boju, vizualni dojam, zvuk i/ili miris. Eksperimentalna posveta Rimbaudu u kojoj svjedočimo prijenosu poezije u film.

+

UBOJICE: FILM O RIMBAUDU

Todd Haynes • SAD • 1985 • 43' • 16 mm

originalni naslov: Assassins - A Film Concerning Rimbaud • režija: Todd Haynes • scenarij: Todd Haynes (prema tekstovima Paula Verlainea, Paula Rimbauda, Jeana Geneta i Louis-Ferdinanda Célinea) • uloge: Todd Haynes i Laura Linney• žanr: eksperimentalni  

Rijetko prikazivan diplomski film Todda Haynesa studija je burnog ljubavnog odnosa pjesnika Paula Verlainea i Paula Rimbauda koji je kulminirao dvogodišnjom zatvorskom kaznom za Verlainea kada je 1873. pokušao upucati deset godina mlađeg Rimbauda. Anticipirajući transgresivne preokupacije iz njegovih kasnijih filmova poput Poison (1991) i Zlatni baršun (1998) ovaj godardovski esej spretno se poigrava s ograničenjima studentskog filma. Ikonoklastičku posvetu francuskim simbolistima odlikuju estetski i tehnički amaterizam, no Ubojice nagovješćuju Haynesovu moć historijske (re)imaginacije i umijeće pop-kulturnog kolažiranja. Bivši student umjetnosti i semiotike Todd Haynes već u ovoj filmskoj početnici razotkriva svoj naum da filmski medij koristi kao vremenski stroj u kompleksnim istraživanjima pop-kulture i njezinih povijesnih efekata. Nekadašnji predvodnik New Queer Cinema u međuvremenu se prometnuo u etabliranog redatelja koji sigurno kormirali mainstreamom filmske industrije, no pritom u svojim najboljim izdanjima ostaje inherentno subverzivan.