FILM XX: Online predavanje: Laura Mulvey – Horizonti mogućnosti
18.12.2020. - 18.12.2020.
Tijekom 1970-ih film proživljava svojevrsnu renesansu prije osvita neoliberalizma i okreće se prema političkom i eksperimentalnom. Razlozi za ovu koncentraciju kritičke i kreativne aktivnosti višestruki su. Povećano ulaganje u kulturu (koje je inicirala Laburistička stranka tijekom 1960-ih), otvaranje umjetničkih škola i uključivanje filma u školski kurikulum, proliferacija filmskih časopisa i zbornika, programiranje Edinburgh Film Festivala i edukacijski seminari British Film Instituta zajedno su stvorili ozračje u kojem je do izražaja došao politički, teorijski i estetski značaj filmskog medija. Sve ovo otvorilo je horizonte mogućnosti za alternativne, feminističke i avangardne filmske prakse, te viziju filma kao poprišta borbe između radikalnih politika i kapitalističke ideologije i to ne samo zbog njegove uloge u industriji zabave kao „opijuma za mase“ već i zbog njegovih formalnih svojstava i uvriježenih načina gledanja. Pod utjecajem Pokreta za ženska prava i modernističke estetike Godardovih filmova 1960-ih i 1970-ih Laura Mulvey i Peter Wollen stvaraju politički motivirane filmske eseje koji žele razoriti prevladavajuće moduse reprezentacije i konzumacije umjetnosti. Mulvey će se u predavanju osvrnuti na kontekst u kojem nastaju njihovi zajednički uradci te na svoj esej-manifest Visual Pleasure and Narrative Cinema koji je ustanovio feminističku filmsku teoriju a bavi se i danas aktualnim temama gledateljstva, autonomije i identiteta.
Laura Mulvey (1941.) britanska je feministička filmska teoretičarka i autorica. Diplomirala je povijest na koledžu St. Hilda u Oxfordu. Tijekom 1970-ih postaje zapažena po svojim filmskim kritikama i studijama za utjecajne publikacije kao što su Spare Rib i Seven Days. Većina njezina spisateljskog rada istražuje pitanje identifikacije gledatelja i njezine povezanosti s muškim pogledom, a pogotovo seminalni esej Visual Pleasure and Narrative Cinema (1975.) ustanovio je feminističku filmsku teoriju kao relevantno polje proučavanja. Između 1974. i 1982. godine Mulvey je zajedno s tadašnjim suprugom, političkim novinarom i filmskim teoretičarom Peterom Wollenom (1938-2019) napisala i režirala šest filmskih projekata - Penthesilea: Queen of the Amazons, Riddles of the Sphinx, Amy!, Frida Kahlo & Tina Modotti, Crystal Gazing i Bad Sister - u pitanju su avangardni filmski eseji koji istražuju diskurs feminističke teorije, semiotike, psihoanalize i ljevičarske politike. Trenutačno je profesorica filmskih i medijskih studija na koledžu Birbeck pri Sveučilištu u Londonu. Tijekom akademske godine 2008-09. bila je gostujuća profesorica u humanističkim znanostima na koledžu Wellesley. Njezina najnovija zbirka eseja Afterimages: On Cinema, Women and Changing Times objavljena je 2020. godine a istražuje moć i užitak pokretnih slika te radikalne filmske strategije kojima žene režiraju filmove o ženama.