BEZ STRAHA - Povijest se ne briše nego uči

25.04.2025. u 17:00 h petak

Kako povijest oblikuje našu sadašnjost? Koju ulogu imaju udžbenici povijesti u kreiranju kolektivne memorije i identiteta? Na kakvom udžbeničkom sadržaju odrastaju sadašnje generacije? Kako se obrađuju teme Drugog svjetskog rata i Domovinskog rata? Jesu li povijesni narativi u hrvatskim školama objektivni, ili su podložni političkim i ideološkim intervencijama? I naravno – kako je hrvatska ratna povijest 20. stoljeća oblikovana prema najnovijem kurikulumu povijesnih udžbenika za srednje škole?
Udžbenički revizionistički sadržaj tema je koja uspješno zaobilazi medije i javnost, ali ono najvažnije, politički diskurs.
Udžbenički sadržaj u medije „uletava“ tek kada vladajuće strukture „otkriju“ maliciozno umetnute činjenice i prošireni narativ - onaj narativ koji vrlo jasno stavlja antifašizam, Tita i partizane na pobjedničku stranu, a ustaše, domobrane i četnike jasno osuđuje, bez relativizacije njihovih narativa i namjera te izlika za počinjena djela.
To je standard koji bi se u kurikulumu trebao odražavati na svakoj njegovoj stranici.
Umjesto toga, Hrvatsku se nakon 1945. stavlja u komunističku eru, a isti se režim jednako negativno evaluira kao nacizam i fašizam.
Je li to situacija koju, kao ljevica, želimo i možemo tolerirati?
Pridružite nam se na tribini kako bismo zajedno došli do rješenja i odgovora.

Sudjeluju:

Snježana Koren, znanstvena savjetnica. Docentica je na katedri za metodiku nastave povijesti Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Bavi se modernom i suvremenom poviješću, točnije istraživačkim temama kao što su: politika povijesti; povijest SFRJ i država sljednica; nastava povijesti; kultura sjećanja; ideologije 20. stoljeća i nacizam.

Ivo Goldstein, historičar i diplomat. Zaposlen je od 1980. na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, gdje je napredovao do redovnog profesora u trajnom zvanju. Objavio je tridesetak knjiga, bio je hrvatski veleposlanik u Francuskoj, Monaku te stalni predstavnik pri UNESCO-u, član je Akademije nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine, odlikovan ordenom viteza reda Legije časti Francuske Republike.

Moderator:


Tihomir Ponoš, novinar i publicist. Neki ga nazivaju i „povjesničarom“ Kao novinar radio je u Vjesniku, Novom listu i Novostima. Kao istraživač-povjesničar radio je u Arhivu Srba u Hrvatskoj Srpskog narodnog vijeća. Dobitnik je Nagrade Joško Kulušić Hrvatskog helsinškog odbora za ljudska prava za zalaganje za ljudska prava u medijima (2002.). Suautor je udžbenika Povijest 8 (2000.), koji je bio u upotrebi sedam godina.

Neke od tema koje će biti obrađene na tribini:

• Što je revizionizam u povijesti i kako se odražava u udžbenicima povijesti?
• Specifičnim primjerima revizionizma u hrvatskim udžbenicima i njihovom utjecaju na obrazovanje.
• Političke pozadine koje oblikuju povijest koju učimo
• Opasnosti i izazovi revizionizma u razumijevanju prošlih događanja
• Potreba za kritičkim pristupom u obrazovnim materijalima i širem društvenom kontekstu
• Rezultatima najnovijeg istraživanja javnog mijenja te informiranosti građanki i građana (a posebice mlađih generacija) o Drugom svjetskom ratu

Ulaz je slobodan.