Obilježavanje 40 godišnjice pada Saigona tj. završetka rata u Vijetnamu

20.05.2015. u 19:00 h srijeda

Rat u Vijetnamu ili Vijetnamski rat jedan je od niza ratova vođenih u 20. stoljeću oko teritorija, političkih uvjerenja, geostrateških interesa i na posljetku radi napretka ekonomije  kroz suradnju korporacija i države u ’vojno-industijskim kompleksima‘ zemalja uključenih s pozicije napadača, ili s druge strane gledano, agresora.

Bitan je i radi antiratnog pokreta koji je iz SAD preplavio sve civilizirane zemlje svijeta te stvorio jake temelje civilnom društvu i participaciji građana u samom procesu odlučivanja.

Vijetnamski rat  pretvorio je kontrakulturu u moćnu društvenu polugu koja je mobilizirala mlađe generacije i ostavila traga na raznim područjima od flower power svjetonazora pa sve do komercijalizacije težnji pacifizaciji kroz razne hollywoodske  proizvode.

‘Vijetnam – poraženi pobjednik’ (socijalistički Vijetnam je pobijedio u ratu, ali je sada pobijeđen američkim investicijma i prepušten tržištu kapitala, Vijetnam je tamo gdje je SFRJ bila 70tih godina 20. st.)

Uvod tribini uz projekcije fotografija dati će protagonist iz prve ruke – Jasmin Krpan.  Na vijetnamski rat kao nadahnuće filmskoj umjetnosti te kako se mijenjala percepcija toga rata u američkom filmu govoriti će Boško Picaula, dok će Igor Tabak i Vlado Vurušić napraviti osvrt na genezu samoga rata, utjecaj vojno-industrijskog kompleksa na sam rat i ekonomiju SAD te na  daljnje političke posljedice poraza koji su SAD doživjele u Vijetnamu.

Nakon tribine je otvorenje  izložba Jasmina Krpana,  reportera međunarodnog renome koja tematizira suvremeni Saigon.

 

 

Fotografije Jasmina Krpana odavno su iz reportažne kategorije prešle u jednu posebnu, u kojoj se mogu okušati samo oni fotografi koji su svoju profesionalnu radoznalost pretvorili u strast te su unutar toga stvorili svoj poseban krug tema kojima se bave.

Tijekom godina rada Krpan je bio jedan od onih korifeja svjetske reportažne fotografije koji su pred oči miliona ljudi donosili najaktualnije događaje iz svijeta. Desetljećima prije digitalnog doba, kada je za snimanje ratne fotografije trebala, osim iznimne hrabrosti, i iznimna tehnička pismenost kako bi se odabrao pravi film ili objektiv za trenutak koji se tražio, Krpan uspijeva snimiti radove koji su krojili image svjetske povijesti. Profiliravši se u Poletu kao fotograf koji je urbanu tematiku obrađivao na provokativan, a opet komunikativan i sadržajem nabijeni način, došao je do kreativnog ruba koji se mogao proširiti jedino međunarodnim aktivnostima i potragom za motivima koji ulaze u samu srž društvenih gangrena i osoba koje društvo, najčešće poput slijepaca u mraku, vode.

Nakon antologijskog momenta koji je fotografijom sa sprovoda Andropovu ponudio svjetskim medijima, Krpan polako otvara poseban kreativni prostor u kojem zamjenjuje prioritete u odabiru motiva.

Kontrolirana društvena perverzija koju je Krpan majstorski fotografirao i pretvarao u ikoničke fotografije, zamijenjena je pogledom prema događanjima u životima malog čovjeka, najčešće žrtve neke velike društvene perverzije kojoj je autor svjedočio.

Ciklus fotografija 'Saigon danas' predstavlja upravo jedan takav pogled, pogled u život ljudi koji su svoje egzistencije i identitete izgradili na ratu i svojevrsnoj pobjedi nad dominantnom svjetskom velesilom. Tipično za njega, Krpanova kamera traži sadržajem i značenjima nabijene motive koji govore o životu, jadu i veselju poraženog pobjednika.

Čarobnjaštvo kojim odabrane modele skida na cesti i fotografira, posljedica je njegove karizme koja izbija iz pristupa ljudima i onome što svojim pronicljivim okom vidi kao esenciju pojedine osobe. Žene kao njegov motiv imaju posebnu vrijednost, jer pred Krpanom ili bježiš ili se skidaš, ovisi samo o tome koliko je duboko svojim pitanjem probio 'emocionalnu zaštitu' osobe. Upravo iz toga razloga žene su na njegovim fotografijama ili u svoj svojoj ljepoti i slobodi, ili u svom svojem poniženju i nevolji.

Ciklus radova koji prikazujemo istovremeno je toplo i šokantno viđenje i pogled u društvenu perverziju i njene posljedice kao i oda radosti života unatoč svemu. Motivi koji su prikazani u nekom ne tako dalekom, a istovremeno i bliskom odjeku izuzetno su nam prepoznatljivi.

Od sveprisutnog socijalističkog spleena, pa do nouveaux riches i njihovih custom made motocikala, Saigon danas podsjeća na Hrvatsku kakva je mogla biti da je postratovska stihija upravljanja i ideološka potka koja ju je pratila 'tko je jamio, jamio' zaživjela punim plućima.

Krpanovo oko tako vidi ono što vidimo i mi, no pred Krpanovim objektivom čak i kada je potrebno intervenirati ili kada se motivi slučajem događaju, nastaju fotografije koje u svojoj ljepoti i značenju govore priču o jednom gradu, društvu i većim i manjim društvenim perverzijama i gangrenama koje ga prati.